Obywatel polski, który wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd. Zgłoszenie wyjazdu poza granicę RP skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego.
Obywatel polski, który wyjeżdża poza granice Rzeczypospolitej Polskiej, bez zamiaru stałego pobytu, na okres dłuższy niż 6 miesięcy, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd oraz powrót. Zgłoszenia wyjazdu należy dokonać najpóźniej w dniu opuszczenia miejsca pobytu stałego lub czasowego.
Zgłoszenia wyjazdu i powrotu z wyjazdu poza granicę RP, dokonuje się osobiście lub przez pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem, oraz po okazaniu przez pełnomocnika dowodu osobistego do wglądu, a w uzasadnionych przypadkach innego dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości
Za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych, lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych, obowiązek zgłoszenia wyjazdu poza granice RP wykonuje jej przedstawiciel ustawowy lub opiekun prawny.
Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej można złożyć w formie pisemnej, lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, pod warunkiem otrzymania przez osobę urzędowego poświadczenia odbioru.
CZAS REALIZACJI - niezwłocznie
WYMAGANE DOKUMENTY - wypełniony formularz "zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej” wzór druku; wypełniony formularz "zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczpospolitej Polskiej" wzór druku; dowód osobisty do wglądu a w uzasadnionych przypadkach inny dokument ze zdjęciem pozwalający na ustalenie tożsamości; pełnomocnictwo, jeśli czynność wymeldowania ma być dokonana przez pełnomocnika
OPŁATY - czynności zgłoszenia wyjazdu lub powrotu poza granice RP nie podlega opłacie skarbowej. Opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł podlega złożenia pełnomocnictwa w tej sprawie. Opłacie skarbowej nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom, rodzeństwu i wnukom. Opłaty należy dokonać przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Starachowicach SANTANDER BANK POLSKA NR: 21 1090 2590 0000 0001 4860 2940
TRYB ODWOŁAWCZY - nie przysługuje
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTU - Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych, pokój 11, parter
PODSTAWA PRAWNA - ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności; rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określania wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego; ustawa z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej; ustawa z dnia 10 maja 2018 r. r. o ochronie danych osobowych
DANE KONTAKTOWE - Urząd Miejski w Starachowicach, Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych, ul. Radomska 45, 27-200 Starachowice, tel. 41 322-10-00 wew. 2, e-mail:sprawyobywatelskie@um.starachowice.eu
Serdecznie zapraszamy od poniedziałku do piątku w następujących godzinach: poniedziałek od 7:30 do 16:30, od wtorku do piątku od 7:30 do 15:30.