Zameldowania na pobyt stały można dokonać w formie pisemnej na formularzu zgłoszenia pobytu stałego lub w formie dokumentu elektronicznego z wykorzystaniem centralnej usługi zamieszczonej na platformie ePUAP pod adresem www.obywatel.gov.pl lub na stronie www.epuap.gpv.pl lub w organie gminy, właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości, w której osoba zamieszkuje.
Zameldowania przez Internet (w formie dokumentu elektronicznego NIE MOŻE dokonać cudzoziemiec nie będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej lub członkiem rodziny cudzoziemca, który jest obywatelem jednego z wymienionych powyżej państw.
Czynności zgłoszenia danych dotyczących zameldowania dokonuje się osobiście lub przez pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem, oraz po okazaniu przez pełnomocnika jego dowodu osobistego lub w uzasadnionych przypadkach - innego dokumentu ze zdjęciem pozwalającego na ustalenie tożsamości.
Za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych, lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych, obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
Ponadto potwierdzenia faktu pobytu osoby w lokalu dokonuje właściciel lub najemca lokalu na formularzu meldunkowym w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.
Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być: akt notarialny, umowa najmu, wypis z księgi wieczystej, wypis z rejestru gruntów, orzeczenie sądu, przydział lokalu.
Zezwolenie na osiedlenie się, kartę pobytu stałego oraz dokument potwierdzający prawo stałego pobytu wydaje Wojewoda właściwy ze względu na miejsce zamieszkania. Deklarowany przez cudzoziemca pobyt czasowy pod określonym adresem nie może przekroczyć okresu, w którym cudzoziemiec może legalnie przebywać na terytorium RP, zgodnie z dokumentem potwierdzającym jego prawo pobytu.
CZAS REALIZACJI - niezwłocznie
WYMAGANE DOKUMENTY - wypełniony formularz „Zgłoszenie pobytu stałego” wzór druku lub „Zgłoszenie pobytu czasowego” wzór druku; dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu - oryginał do wglądu; ważny paszport, a w przypadku obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo; pełnomocnictwo, jeśli czynność zameldowania ma być dokonana przez pełnomocnika; do zameldowania na pobyt stały ważny dokument potwierdzający prawo stałego pobytu; karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały; zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej; zgody na pobyt ze względów humanitarnych; ochrony uzupełniającej; decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w RP; decyzja o udzieleniu zgody na pobyt tolerowany.
DO ZAMELDOWANIA NA POBYT CZASOWY - wiza, a w przypadku gdy wjazd nastąpił na podstawie umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie posiadania wizy, lub na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej - dokument podróży)
LUB tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca; karta pobytu; dokument „zgoda na pobyt tolerowany”; zezwolenie na pobyt czasowy; zezwolenie na pobyt stały; zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej; decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej; udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej; zgody na pobyt ze względów humanitarnych
OPŁATY - czynności zgłoszenia zameldowania na pobyt stały lub czasowy nie podlegają opłacie skarbowej. Dokonując zameldowania na pobyt stały lub czasowy przez pełnomocnika, należy dołączyć potwierdzenie opłaty w wysokości 17 zł za udzielenie pełnomocnictwa. Wpłaty można dokonać na konto Urzędu Miejskiego w Starachowicach SANTANDER BANK POLSKA NR: 21 1090 2590 0000 0001 4860 2940. Opłacie skarbowej nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom, rodzeństwu i wnukom.
TRYB ODWOŁAWCZY - nie przysługuje
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTU - Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych, pokój 11, parter
PODSTAWA PRAWNA - ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności; ustawa z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej; ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach; rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określania wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego
DANE KONTAKTOWE - Urząd Miejski w Starachowicach, Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych, ul. Radomska 45, 27-200 Starachowice, tel. 41 322-10-00 wew. 2, e-mail: sprawyobywatelskie@um.starachowice.eu
Serdecznie zapraszamy od poniedziałku do piątku w następujących godzinach: poniedziałek od 7:30 do 16:30 od wtorku do piątku od 7:30 do 15:30.