Osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego, jest obowiązana wymeldować się w organie gminy właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.
Wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego można dokonać podczas zameldowania w nowym miejscu pobytu.
Wymeldowania dokonuje się osobiście lub przez pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem, oraz po okazaniu przez pełnomocnika dowodu osobistego do wglądu, a w uzasadnionych przypadkach innego dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości
Za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych, lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych, obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
Jeżeli okres pobytu czasowego odpowiada okresowi zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce tego pobytu jest zwolniona od obowiązku wymeldowania się.
Zgłoszenie wymeldowania z pobytu stałego, czasowego, można złożyć w formie pisemnej, lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Zgłoszenie zgonu, dokonane w urzędzie stanu cywilnego zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej, bez konieczności wypełnienia formularzy.
CZAS REALIZACJI -niezwłocznie
WYMAGANE DOKUMENTY - wypełniony formularz "zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego" wzór druku lub „zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego”; dowód osobisty do wglądu, a w uzasadnionych przypadkach inny dokument ze zdjęciem pozwalający na ustalenie tożsamości; pełnomocnictwo, jeśli czynność wymeldowania ma być dokonana przez pełnomocnika
OPŁATY - czynności zgłoszenia wymeldowania nie podlega opłacie skarbowej. Opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł podlega złożenia pełnomocnictwa w tej sprawie. Opłacie skarbowej nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom, rodzeństwu i wnukom. Opłaty należy dokonać przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Starachowicach SANTANDER BANK POLSKA NR: 21 1090 2590 0000 0001 4860 2940
TRYB ODWOŁAWCZY - nie przysługuje
MIEJSCE ZŁOŻENIA WNIOSKU - Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych, pokój 11, parter
PODSTAWA PRAWNA - ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności; rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określania wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego; ustawa z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej; ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
DANE KONTAKTOWE - Urząd Miejski w Starachowicach, Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych, ul. Radomska 45, 27-200 Starachowice, tel. 41 322-10-00 wew. 2, e-mail: sprawyobywatelskie@um.starachowice.eu
Serdecznie zapraszamy od poniedziałku do piątku w następujących godzinach: poniedziałek od 7:30 do 16:30 od wtorku do piątku 7:30 do 15:30