Prace związane z tą inwestycją zakończono w dniu 30 listopada 2023 roku. Protokół odbiorczy podpisano w dniu 28 grudnia 2023 roku. Przebudowany Pałacyk ma pełnić rolę miejskiej przestrzeni, w którym będzie można pobudzać swoją kreatywność.
Centrum Kreatywności Pałacyk zlokalizowane jest przy ul. Konstytucji 3 Maja i tworzą go dwa obiekty.
Pierwszy to zabytkowy budynek z 1922 roku oraz nowowybudowany pawilon wraz z łącznikiem. Drugi to nowoczesne skrzydło z salą konferencją i przestrzeniami dla ludzi pełnych pomysłów.
W części zabytkowej Pałacyku znajduje się kawiarnia oraz pomieszczenia udostępniane pod wynajem na prowadzenie działalności gospodarczej dla przedsiębiorców. W nowym pawilonie będą organizowane debaty, szkolenia, konsultacje, warsztaty, konferencje oraz spotkania mające na celu integrację, wymianę doświadczeń i współdziałanie. Centrum Kreatywności Pałacyk to ogólnodostępne miejsce nastawione na stymulowanie kreatywności, przedsiębiorczości i integrację mieszkańców.
Prace związane z przebudową tego budynku ruszyły w maju 2022 roku i rozpoczęły się od prac rozbiórkowych. Potem przyszedł czas na kreatywne tworzenie pałacykowej przestrzeni. Bryłę Pałacyku rozbudowano o oranżerię od strony zachodniej i nowe skrzydło usytuowane po stronie północno-wschodniej, skomunikowane z obiektem istniejącym za pośrednictwem łącznika. Nie mogło zabraknąć również elementów małej architektury. Na terenie inwestycji rozmieszczono kosze na odpady stałe, a także ławki parkowe.
Przebudowany i rozbudowany został układ ciągów pieszo-jezdnych, wewnętrznych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych oraz drogi pożarowej. Od strony zachodniej utworzono miejsca postojowe dla samochodów osobowych.
Elewację budynku historycznego zaprojektowano jako tynkowane na gładko i malowane w kolorystyce złamanej bieli. Doświetlenie pomieszczeń zapewniły duże płaszczyzny okienne, które w Pałacyku utrzymano zgodnie z ich historyczną wielkością. Stolarkę drzwiową wykonano jako drewnianą, wzorowaną na zachowanych elementach historycznych, ale dostosowaną do wymogów przepisów ochrony przeciwpożarowej. W budynku zabytkowym utrzymano układ połaci dachowej kryjąc jednocześnie wszystkie połacie jednakową dachówką ceramiczną w kolorze ceglanym. Na poddaszu zapewniono doświetlenie przez małe okna dachowe lub okna umieszczone w lukarnach. Rozbudowie budynku nadano charakter oddzielnego skrzydła skomunikowanego z budynkiem historycznym jedynie za pomocą niewielkiego łącznika.
Bryła budynku posiada formę współczesną z dużymi przeszkleniami od strony południowej oraz rozwiązania, na których wzorować się będzie działalność prowadzona w budynku (Impact Hub). Wnętrza są otwarte, dwupoziomowe w formie antresol. Nowe skrzydło mieści następujące pomieszczenia: salę konferencyjno-wykładową na 100 osób, zaplecze kuchenne z osobnym wejściem, zaplecze sali konferencyjnej, foyer, toalety ogólnodostępne, ciągi komunikacyjne. Osobom z niepełnosprawnościami zapewniono dostęp do całego kompleksu poprzez odpowiednie ukształtowanie terenu przed budynkami oraz instalację wewnątrz Pałacyku i nowego skrzydła dźwigu osobowego przeznaczonego do transportu osób niepełnosprawnych.
Zestawienie kosztów
Środki na realizację tej inwestycji gmina Starachowice pozyskała z funduszy norweskich i europejskich.
Całkowity koszt zadania związanego z „Przebudową i rozbudową z przystosowaniem do nowej funkcji obiektu kubaturowego, zlokalizowanego w Starachowicach przy ul. Konstytucji 3 Maja 15, tzw.: Pałacyku wraz z zagospodarowaniem terenu” to łącznie prawie 12,5 mln zł.
Zadanie to było realizowane w ramach dwóch tytułów inwestycyjnych:
Budynek Główny:
- „Rewitalizacja – Lepsze życie w Starachowicach, mieście, które znalazło pomysł na siebie”
Nowe skrzydło i łącznik:
- „Kierunek Przyszłość – Starachowicki Program Rozwoju Lokalnego”, projekt finansowany z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 (85%) oraz budżetu państwa (15%).
Koszty związane z budową budynku głównego to prawie 4 mln zł. Najważniejszym kosztem w tej pozycji były roboty budowlane o wartości około 3,5 mln zł. Na ten cel gmina pozyskała dodatkowe wsparcie – tzw. „środki covidowe” w wysokości około 354 tys. zł.
Kolejne ponad 53 tys. zł to wydatki przeznaczone na nadzory inwestorskie, autorskie i opracowanie dokumentacji projektowej małej gastronomii. Te koszty są wartościami netto, na które w związku z planowanym 100% wydzierżawieniem tego budynku został odzyskany VAT. Gmina z tego tytułu uzyskała zwrot w wysokości 589 tys. zł. Koszty związane z budową nowego skrzydła i łącznika to około 7,8 mln zł.
Roboty budowlane oraz koszty związane z wydaniem niezbędnych decyzji czy świadectwa charakterystyki energetycznej to około 7,6 mln zł. Te zadania były w całości finansowane ze środków projektowych Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 (85%) oraz budżetu państwa (15%).
Ze środków własnych sfinansowano koszty związane z dokumentacją projektową oraz nadzorem inwestorskim (ponad 232 tys. zł).
Dodatkowo w ramach środków norweskich zakupiono podest sceniczny (12,4 tys. zł) oraz monitor i kosze na śmieci – razem około 20 tys. zł. W ramach rewitalizacji zakupiono monitor (2 tys. zł). W ramach realizacji tego zadania przeznaczono również około 591 tys. zł na wyposażenie obiektu. Na liście kosztów związanych z budową przestrzeni „pałacykowej” należy również wskazać koszty związane z budową i rozbudową sieci internetowej – ok. 200 tys. zł.